Notícia
Participació ciutadana?
Quim Pañart
Conseller de Districte de Sant Andreu
Durant els darrers dies del mes d'agost algunes veïnes i veïns del barri de Navas es varen posar en contacte amb mi per explicar-me el que s'havien trobat, just en tornar de les vacances: L'inici de la construcció de diversos carrils-bici, al carrer Sant Antoni Maria Claret i al carrer Indústria.
Les voreres presoneres amb una tanca, els aparcaments de zona verda desapareguts, els contenidors per a les escombreries canviats de lloc ( i amb més dificultats per arribar-hi) les zones de càrrega i descàrrega anulades...
Les veïnes i veïns, astorats, retornaven (els que havien pogut marxar) a un barri que els resultava desconegut.
L'Ajuntament de Barcelona empeny així un ambiciós pla per a dotar la ciutat de més carrils bici i començar a canviar els hàbits de transport de la ciutadania.
Com a projecte pot sonar, no només interessant i ambiciós, sinó, certament necessari. La pega ha estat (com en molts altres casos) la forma de tirar-lo endavant. No hi havia cap mena d'informació previa.
Les veïnes i els veïns s'ho han trobat sense saber ni quan s'acabaran les obres, ni com quedarà el carrer, ni on seràn els contenidors i (tampoc) si podran o no aparcar els seus vehicles.
En el cas dels botiguers i botigueres la perplexitat és encara més manifesta. La tanca fa els seus negocis invisibles des del carrer i posa en majors dificultats el procés normal (i imprescindible per a ells) de càrrega i descàrrega de mercaderies així com el tractament dels residus que produeixen.
Un dels veïns m'explicava que, en canviar els contenidors de les escombreries de costat, els camions que han de buidar-los no ho poden fer perquè, els que pasen per aquella ruta tenen el mecanismes de càrrega preparats per buidar-los a la banda on eren abans. Amb la qual cosa hi ha un nou problema afegit, els contenidors resten plens de brossa i amb la calor desprenen una olor fétida.
És evident que les coses no es poden fer d'aquesta manera. Que el projecte de canviar els hàbits de transport a la ciutat amb la instalació de més carrils bici, per més interesant que sigui, no pot implementar-se passant pel damunt de les veïnes i veïns.
No hi ha hagut informació prèvia, no s'ha pogut qüestionar res.
No hi ha hagut ni rastre de participació ciutadana.
Ara, les veïnes i veïns intenten poder parlar amb els representant del Districte. I, evidentment els donarem tot el suport.
Cal donar informació i cal que la gent que viu al territori participi de les transformacions que s'hi tiren endavant.
Serem amb les veïnes i els veïns.
Sempre hi som.